حقوق خصوصی بهتر است یا حقوق جزا؟؟؟

.

.

.

http://www.niazmandionline.com/uploads/1390/10/05/o_379177.jpg

.

.

.

http://www.riyazi.ir/wp-content/uploads/2011/10/1306649568_test-shagsiyatshenas.gif

از دوران دانشجویی این سوال ذهن من ودوستانم را مشغول کرده بود که حقوق خصوصی بهتر است یا حقوق جزا به همین دلیل تحقیق های زیادی دراین زمینه کردیم ونظرات اساتید ومشاوران زیادی را جویا شدیم  اماهرکسی دلایل خاص خودش راداشت عده ای می گفتندعلاقه تاثیرداردوبه هرکدام علاقه مندید به آن رشته بروید عده ای می گفتند ازنظربازارکارخصوصی بهتراز جزاست وگروهی هم می گفتند جزا بهتر است چون بحث مجازاتها بیشتر طرفدار دارد وهمه به دنبال تعقیب جزایی طرف خود می باشند اساتیدی می گفتند شما استاد دانشگاه هم بشوید دروس بیشتری را میتوانید در حقوق خصوصی تدریس کنید ولی فکر جمعیت وطرفداران زیاد این رشته را نمی کردند

 یا بعضی از اساتید میگفتند جزا بهتر است چون با جان  وآبروی مردم سر وکار دارد شما جزا را بلد نباشید انگار هیچ چیز بلد نیستید اما هیچکس نمی گفت به طور قطع کدام بهتر است من در میان دوستان خود اشخاص زیادی را مشاهده نمودم که چون خصوصی خوانده اند از جزا سر در نمیآورند وچون جزا خوانده اند از خصوصی چیزی نمیدانند یا مثلا از یکی از اساتید حقوق خصوصی سوال نمودم که دیه نوزاد چقدر است گفت نمیدانم از استاد جزا بپرسید واین نشان دهنده ضعف یک استاد بخصوص یک استاد وکیل می باشد بعد از مطالعات زیادی که دراین زمینه انجام داده ام من رشته حقوق جزا را نتخاب نمودم در اینجا برای کسانی که سردرگم هستنند هرروز برای خودشان میگویند کدامراانتخاب کنیم مطالب جالبی خواهم نوشت که ر تصمیم گیری آینده شما نقش مهمی دارد تا بهتر وبا چشمی باز تر انتخاب کنید

 

حقوق خصوصی وخصوصیات آن :

رشته حقوق خصوصی یکی از رشته های پرطرفدار حقوقی در دوره تحصیلات تکمیلی می باشد که هرساله در مراکز دولتی حدود 900دانشجومی پذیرد دروس این رشته دردوره کارشناسی ارشد عبارتند ازمدنی پیشرفته یک که در مورد قواعد عمومی قرار دادها صحبت میکند (مدنی 3 کارشناسی) ومدنی پیشرفته 2 که درمورد یکی از عقود صحبت میکند (مدنی 6 کارشناسی)

کسانی که علاقه به بحث قراردادها،شرکتها،عقود دارند بهتراست این حتمااین رشته راانتخاب کنند اگر روی سایت چتر دانش یادوراندیشان سری بزنید میبینید از 100نفر پذیرفته شده حداقل 80نفر خصوصی هستند آیا این نشان دهنده علاقه این افراد به این رشته می باشدیا فقط بازار کار ا سنجیده اند یا میخواند علمشان زیاد شود چون فکرمیکنند این رشته بیشتر به دردشان میخود؟اضافه کنم درمقطع کارشناسی ارشد چیز جدیدی به شما نمی آموزند بلکه دانستنیهای قبلی شما را تکمیل میکنند مثلا از تعدادی از دانشجویان حقوق خصوصی دانشگاه خوراسگان دراین زمینه سوال کردم آنها میگفتند که مبحث بیع  نظریات متفاوت بحث فقهی وسابقه تاریخی این مبحث را بیان میکنند که قبلا هم دردوره لیسانس در جاهای مختلف گفته شده پس میتوان گفت کسانی که فکر میکنند اگر حقوق خصوصی را انتخاب کردند وکیل خوبی میشوید سخت در اشتباهید چون عمده اطلاعات شما از دوره کارشناسی است اگر آنجا را بتوانید بیشتر وبهتر یاد بگیرید دیگر هیچ نیازی به فوق لیسانس ندارید نه جزا ونه خصوصی در دوره ارشد چیز جدیدی به شما یاد نمی دهند ودر حقوق جزا هم سابقه تاریخی یک ماده بحث میشود مثلا بحث تعددد وتکرار جرم بررسی میشدو که سال 52 چگونه بوده وحال چگونه است

البته در حقوق جزا این مباحث از نظر لایحه اصلاحی در حال تصویب حائزاهمیت است چون مسبوق به احیا می باشد یعنی قواعدی که در سال 52 درقانون جزا رعایت شده لایحه نیز براساس آن در نحوه تشدید وتخفیف مجازات را مشخص نموده است ومیگوید مجرمی که جرمی را تکرار کرده یا تعدد جرم داشته بایستی یک ونیم برابر بیش از حداکثر مجازات قانونی به او داده شود تا عدالت نسبت به مجرمی که یک بار مرتکب جرم شده رعایت شود .

حقوق خصوصی دارای مزایای زیادی است مثلا حقوق مدنی که در حقوق خصوصی مطالعه میشود در بسیاری از رشته ها کارآمد میباشد وحقوق تجارت نیز همین طور است درسی مهم وکلیدی بخصوص برای وکالت دادگستری به همین دلیل است که اصولا کسانی که حقوق خصوصی میخوانند در قبولی برای کانون وکلا موفق تر هستند چون دروس عمده کانون وضریب های بالای کانون وکلا مدنی وآییین دادرسی مدنی میباشد به جای آن بچه های حقوق جزا در امتحان قضاوت موفقتر هستند چون ضریب آیین دادرشسی کیفری وجزا بالاتر است خب حالا با توجه به این موارد انتخاب شما ساده تر میشود البته ممکن است یک دانشجوی عاقل دانا وسخت کوش در خصوصی در کانون هم موفق باشد وبالعکس آن نیز امکان دارد بیشتر ادارات دولتی وشهرداری ها  وبانک هابه دنبال استخدام کارشناسان ارشد حقوق خصوصی هستند به جای آن دادسرا دیوان عدالت اداری سازمان بازرسی وسازمان زندانها که استخدامی زیاد هم دارند کارشناسان ارشد جزا را میپذیرد خب حال بهتر انتخاب کنید

مزایاو معایب  حقوق جزا

تا اینجا درباره حقوق خصوصی صحبت کردیم ومزایای آن را بیان نمودیم ولی آیا میدانید که حقوق جزا ضمانت اجرای حقوق خصوصی است؟ یعنی حقوق خصوصی برای الزام به اجرای مقررات خود در بعضی از موارد متوسل به حقوق جزا می گردد مثلا دردعوای ترک نفقه درصورتی که دعوا را به صورت یک دعوای حقوقی مطرح کنیم دراین مواقع هنگامی که شخص در دادگاه حاضر نشود نمیتوانیم هیچ کاری انجام دهیم .اما اگرابن  دعوا درصورتی که به عنوان یک شکایت کیفری مطرح شود حتی اگر دلایل کافی وجود نداشته باشد مقام قضائی یا ضابطین موظف به جمع آوری ادله می باشند حتی اگر طرف مقابل در دادسرا جهت بازجویی حاضر نشود حکم جلب او صار میشود ودراینجا مجبور به حضور در دادسرا وپاسخ دادن به سوالات بازپرس ودادیار است

درحقوق جزااصل بر رسیدگی سریع وبدون اطاله دادرسی می باشداما در حقوق خصوصی ممکن است پرونده ای سالیان سال طول بکشد و حتی دعوا به دلیل نبود ادله از دور خارج شود وحق کسی ضایع شود چون دردعاوی حقوقی قاضی از تحصیل  دلیل منع شده است وفقط می بایست به ادله موجود در پرونده استدلال کند حتی نمیتواند به طرفین تلقین دلیل نماید در حالی که در حقوق جزا قاضی دادسرا دنبال کسب دلیل می باشد چه دلایلی که به نفع متهم است چه دلایلی که به ضرر متهم است و حق افرادی که ادله کافی ندارند کمتر ضایع میشود

چند وقت پیش هنگامی که کارآموز یکی از شوراهای حل اختلاف بودم خانم مسنی به همراه دخترش برای مطالبه طلاهای خود از عروسش مراجعه نمودن وعنوان کردند که عروسشان حدود 3میلیون طلای خودش ودخترش را به صورت قرص گرفته که بعد از تمام شدن عروسی برادرش برگرداند ولی به دلیل اختلافی که با پسرمان پیدا کرده از پس دادن آنها استنکاف میکند و میگوید به جای نفقه و مهریه ام آنها را برمیدارم دلایل کافی هم نداریم 2 دفعه هم ابلاغیه فرستاده ایم حاضر نمیشود چکار کنیم ؟ ریس شورا از من سوال کرد که به نظر شما باید چکار کرد  ؟ من با توجه به نوع دعوا ونبود ادله اظهار نمودم که از نظر من اگربه این دعوا جنبه کیفری بدهند بهتر است چون عروسشان مال را به صورت امانت گرفته وپس نمیدهداینها مال را سپرده اند وگفته اند که بعدا از تو میگیریم او هم به نفع خودش استعمال کرده است پس شکایت خیانت در امانت کار ساز میباشد اینجا هم از نظر وجود دلایل مشکلشان کمتر میشود هم میتوانند اورادرداسرا جهت اخذ توضیح حاضر کنند این مادر و دختر هم هنیمن کار را کردند وعورسشان از ترس اینکه شامل جنبه عمومی جرم خیانت در امنت نشود طلا را با عذر خواهی بسیا پس داده یود پس در اینجاست که اهمیت حقوق جزا مشخص میشود و معلوم میشود که ضمانت اجرای که حقوق جزا از باب اجرای مجازات والزام افراد به انجام تعهدات دارد هیچ رشته ای ندارد

اما در حقوق جزا در دوره کارشناسی ارشد بحث های آکادمیک وتئوری بیشتری مطرح است تا بحث های عملی وکارآمد مثلا در درس جرم شناسی درمورد پیش گیری از وقوع جرم صحبت میشود که به نظر مکن فقط از نظر تئوری حایز اهمیت است

در حالی که در حقوق خصوصی بحث های عملی وکارآمد تری مطرح میشود مثل معاملات اوراق بهادار در بورس کشوردردرس حقوق تجارت پس نمیتوان گفت که هرکس میخواهد وکیل خوبی باشد حتما باید خصوصی بخواند چه بسا اساتیدی مثل دکتر محمود مالمیر استاد دانشگاه خوراسگان اصفهان با این که وکیل بسیار خوبی هستند ولی گرایش او حقوق جزا وجرم شناسی می باشد پس در پایان باید بگویم بهتر است انسان دنبال علاقه خود برود اگر جزا را انتخاب کرد از خصوصی هم غافل نباشد ودروس تجارت ،مدنی، آیین دادرسی مدنی را هم بخواند واگر جزا را انتخاب میکند حتما حقوق جزا(عمومی واختصاصی) وآیین دادرسی کیفری را بخواند  چون برای دفاع از موکلش خیلی مهم است حال با توجه به این توصیفات میتوانید بهتر اتخاب رشته کنید امیدوارم که موفق باشید لطفا نظر خود را دررابطه با این مقاله حتما برایم بنویسید

 

پس یک وکیل هم باید جزا بداند هم خصوصی وبدون هرکدام وکیل خوبی نمیشود

جزا ضمانت اجرای حقوق خصوصی در بسیاری از دعاوی میباشد

باتوجه به هدفی که درآینده برای اشتغال دارید رشته خودرا انتخاب کیند تا بعدا پشیمان نشوید این امر بسیار مهمی است

نویسنده مهرداد بوستانچی